Tula yoga praktijk » Midlife yoga

Midlife yoga

 

Het is een kunst om met veranderingen van het leven om te gaan!

 

De overgang: een fase in je leven

Als je als vrouw in de overgang komt breekt er een nieuwe fase in je leven aan. De overgang, ook wel menopauze genoemd, zorgt ervoor dat het hormonale evenwicht verandert. Het vrouwelijk hormoon oestrogeen neemt af in deze fase. Oestrogenen zorgen ervoor dat een vrouw zich zorgzaam en dienstbaar kan opstellen. In de overgang kan zij met deze zorgzame en dienstbare kwaliteiten willen afrekenen. 

 

Het mannelijk hormoon testosteron kan in deze fase van haar leven dominanter worden. Deze hormonale veranderingen kunnen voor verwarring en onzekerheid zorgen.

 

In deze fase zoek je als vrouw naar een nieuwe balans. Je stelt jezelf misschien regelmatig de vraag: wie ben ik, wat wil ik met mijn leven, wat geeft mij op dit moment voldoening et cetera. Jouw daadkracht wil zich verder gaan ontwikkelen en kan je het gevoel geven dat jou tijd nu is aangebroken.

 

De overgang, ook wel menopauze genoemd, bestaat uit drie fases.

De eerste fase van de overgang wordt ook wel pre - menopauze genoemd. Pre komt uit het Grieks en staat voor: om en rond de periode van de laatste menstruatie.

De tweede fase van de overgang wordt de menopauze genoemd. De menopauze staat voor het tijdstip van de laatste menstruatie, dit weet je vaak pas achteraf.

De derde fase van de overgang wordt de post - menopauze genoemd. Post is Latijn en staat voor de periode na de laatste menstruatie.

 

De overgang is een fase in je leven waar je als vrouw doorheen moet. Je kunt in deze periode van je leven vele lichamelijke en psychische klachten ervaren. Ook kan jij je in deze fase erg onzeker voelen. Yoga-, adem-, stilzit- en ontspanningsoefeningen, maar ook kennis en bewustwording over hoe jouw lichaam en geest functioneren tijdens de overgang kunnen jou hierbij ondersteunen. 

 

Alle veranderingen in de overgang kunnen door jouw positief of negatief worden gewaardeerd. Het is een voordeel als je deze fase positief leert waarderen, want wie negatief tegenover de overgang staat, zal merken dat dit veel energie kost en spanning, stress op kan leveren. Hierdoor kunnen fysieke en mentale klachten ontstaan, in stand worden gehouden of verergeren.

 

Wie in deze fase leert te accepteren van  'dat wat is in het moment' merkt dat het tegenwerken van zichzelf en de gegeven omstandigheden kan worden verminderd, waardoor er ruimte komt voor acceptatie van 'dat wat is'. Soms is datgene 'wat is' plezierig, soms helemaal niet. De cursus overgangsyoga wil jou hierbij ondersteunen.

 

Over de cursus

De cursus bestaat uit 8 lessen van 1.30 uur.

 

De cursus bestaat uit:

- Een theoretisch gedeelte

- Yoga-oefeningen die gericht zijn op de overgang

- Ademhalingsoefeningen

- Ontspanningsoefeningen

- Bewustwordingsoefeningen

- Stilzit-oefeningen

 

 

Is je interesse gewekt?

Heb je nog vragen?

Stel ze mij gerust!

 

M: 06 27 30 97 39