Tula yoga praktijk » Midlife yoga

Midlife yoga

Het is een kunst om met veranderingen van het leven om te gaan.

 

De overgang: een fase in uw leven

Als u als vrouw in de overgang komt breekt er een nieuwe fase in uw leven aan. De overgang, ook wel menopauze genoemd, zorgt ervoor dat het hormonale evenwicht verandert. Het vrouwelijk hormoon oestrogeen neemt af in deze fase. Oestrogenen zorgen ervoor dat een vrouw zich zorgzaam en dienstbaar kan opstellen. In de overgang kan zij met deze zorgzame en dienstbare kwaliteiten willen afrekenen. 

 

Het mannelijk hormoon testosteron kan in deze fase van haar leven dominanter worden. Deze hormonale veranderingen kunnen voor verwarring en onzekerheid zorgen.

 

In deze fase zoekt de vrouw naar een nieuwe balans. U stelt zichzelf misschien regelmatig de vraag: wie ben ik, wat wil ik met mijn leven, wat geeft mij op dit moment voldoening et cetera. Uw daadkracht wil zich verder gaan ontwikkelen en kan u het gevoel geven dat uw tijd nu is aangebroken.

 

De overgang, ook wel menopauze genoemd, bestaat uit drie fases.

De eerste fase van de overgang wordt ook wel pre-menopauze genoemd. Pre komt uit het Grieks en staat voor: om en rond de periode van de laatste menstruatie.

De tweede fase van de overgang wordt de menopauze genoemd. De menopauze staat voor het tijdstip van de laatste menstruatie, dit weet je vaak pas achteraf.

De derde fase van de overgang wordt de post-menopauze genoemd. Post is Latijn en staat voor de periode na de laatste menstruatie.

 

De overgang is een fase in uw leven waar u als vrouw doorheen moet. U kunt in deze periode van uw leven vele lichamelijke en psychische klachten ervaren. Ook kunt u zich in deze fase erg onzeker voelen. Yoga-, adem-, stilzit- en ontspanningsoefeningen, maar ook kennis en bewustwording over hoe uw lichaam en geest functioneren tijdens de overgang kunnen u hierbij ondersteunen. 

 

Alle veranderingen in de overgang kunnen door u positief of negatief worden gewaardeerd. Het is een voordeel als u deze fase positief leert waarderen, want wie negatief tegenover de overgang staat, zal merken dat dit veel energie kost en spanning, stress op kan leveren. Hierdoor kunnen fysieke en mentale klachten ontstaan, in stand worden gehouden of verergeren.

 

Wie in deze fase leert te accepteren van  'dat wat is in het moment' merkt dat het tegenwerken van zichzelf en de gegeven omstandigheden kan worden verminderd, waardoor er ruimte komt voor acceptatie van 'dat wat is'. Soms is datgene 'wat is' plezierig, soms helemaal niet. De cursus overgangsyoga wil u hierbij ondersteunen.

 

Over de cursus

De cursus bestaat uit 8 lessen van 2 uur.

 

De cursus bestaat uit:

- Een theoretisch gedeelte

- Yoga-oefeningen die gericht zijn op de overgang

- Ademhalingsoefeningen

- Ontspanningsoefeningen

- Bewustwordingsoefeningen

- Stilzit-oefeningen

 

Ook is er aandacht voor de persoonlijke groei.

 

Kijk in de agenda van deze site wanneer er weer een nieuwe cursus start. Wilt u meer informatie over de Midlife yoga, mail of bel mij gerust.

 

M. 06- 27309739  

yogapraktijk@casema.nl

Of reageer via deze site.