Tula yoga praktijk » Bewust en vitaal ouder worden door yoga

Bewust en vitaal ouder worden door yoga

 

 

 

 Ik ben versleten," hoor ik zo vaak. "Nee hoor," roep ik dan vrolijk. "Slijten kun je niet. Als je veel loopt, komen er wel gaten in je schoenen, maar niet in je voeten. Je spieren worden sterker en er komt eelt op je voeten, maar ik heb dit nog nooit bij schoenen gezien."

 Danielle Bersma, Samsara yoga docenten opleiding.

 

 

Ervaar je fysiek beperkingen, maar wil je toch blijven bewegen. Dan zijn deze aangepaste yoga lessen iets voor jou. De meeste oefeningen worden tijdens deze les aangeboden op een stoel.

 

Naarmate we ouder worden, worden onze gewrichten stijver. De doorbloeding van de spieren wordt minder, waardoor voedingsstoffen minder goed worden aangevoerd en afvalstoffen minder goed worden afgevoerd. Gevolg: verzuring en stijfheid.

 

Het ouder worden komt vaak met gebreken. Yoga leert je inzien dat je meer bent dan alleen maar een lichaam. Yoga is niet prestatiegericht en is dus uitermate geschikt voor mensen met een fysieke beperking en ouderen. Tijdens de les leer je te bewegen binnen je grenzen en leer je daar niet aan voorbij te gaan. Je leert je lichaam opnieuw te ervaren, beleven en te ontdekken. Het maakt daarin niet uit wat je niet meer kunt. Dat weet je vaak al. Maar kijk vooral naar wat nog wel mogelijk is.

 

Het uitgangspunt tijdens de yogales zijn dus jouw mogelijkheden. Vanuit dit punt ga je verder. Yoga leert je te accepteren wat onveranderbaar is. Ergens aan vast blijven houden wat niet meer is, kost heel veel energie en brengt je niet verder. Yoga helpt je dat te leren accepteren in het moment. Soms zijn dat mooie dingen, soms verdrietige dingen. Maar wat zich ook aandient,  het is zoals het is en daar heb je in het moment mee te dealen.

 

Tijdens de les worden de yoga oefeningen rustig en in aandacht uitgevoerd. De oefeningen duren niet te lang en zijn niet te zwaar. Elke les begint met onbelaste bewegingsoefeningen. Door de herhaling kun je ze onthouden en thuis beoefenen. Door onbelaste bewegingsoefeningen te doen, zult je ervaren dat het lichaam soepeler gaat bewegen en zal de energie weer gaan stromen. Door belastende oefeningen kunnen klachten ontstaan en dat is wat we tijdens de les willen vermijden.

 

Als we ouder worden of fysiek worden beperkt is er in het leven nog zoveel te beleven, te ervaren, te delen, te doen. Als we ouder worden of iets gaan mankeren maken we de balans op van ons tot nu toe geleefde leven. Je kunt gaan kiezen wat voor nu echt van belang is in het leven. Stilzitten ondersteunt dit proces. Ook wordt er tijdens de les aandacht besteed aan ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

 

Kortom, Yoga aan ouderen en mensen met een fysieke beperking is een aanrader voor iedereen die bewust en vitaal ouder wil worden en niet door fysieke beperkingen achter de geraniums wil blijven zitten.

 

De les wordt wekelijks verzorgt op woensdagmiddag van 15.00 uur tot 16.30 uur. Trek makkelijk los zittende kleding aan. In de ruimte worden geen schoenen gedragen dus trek sokken aan. Ook wil ik u vragen een badlaken mee te nemen voor op de mat.

 

 

Is je interesse gewekt?

Heb je nog vragen?

Stel ze mij gerust!

 

M: 06 27 30 97 39